seo content

SEM – dla wielu użytkowników Internetu skrót bliźniaczo podobny do chyba najpopularniejszego skrótu pojawiającego się w kontekście stron internetowych i wyszukiwarek, czyli SEO. Czym jest SEM? I czym różni się od wspomnianego SEO?

Czym jest SEM?

SEM to skrót od angielskiego Search Engine Marketing. W przetłumaczeniu na polski oznacza to zatem marketing w wyszukiwarkach internetowych. Opisuje on wszelkie działania związane z promowaniem się w sieci. Dla uzupełnienia, skrót SEO to z angielskiego Search Engine Optimization, czyli optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych. Wiedząc już, co oznaczają oba skróty, można pochylić się nad tym, czym te dwa pojęcia różnią się od siebie.

Czym SEM różni się od SEO?

Mimo, że to SEO jest tym popularniejszym z dwojga, pozornie bliźniaczych skrótów, to SEM jest pojęciem szerszym. Działania SEO, czyli związane z optymalizacją dla wyszukiwarek internetowych są bowiem częścią SEM, czyli czynności marketingowych w tych właśnie wyszukiwarkach. Pozycjonowanie stron to jedna ze składowych SEM.

O co SEM jest szersze niż SEO?

Elementem, który uzupełnia działania promocyjne w internecie, określane jako SEM obok SEO są linki sponsorowane. Marketing w wyszukiwarce nie musi opierać się bowiem na samym SEO, czyli doborze słów kluczowych i działaniach związanych z linkowaniem wewnętrznym i zewnętrznym. Uzupełnia się go właśnie o linki sponsorowane, które opatrzone są skrótem PPC – z angielskiego Pay Per Click, czyli płatne za kliknięcie w link. Często można spotkać się z wyjaśnieniem relacji między SEM a SEO poprzez równanie matematyczne: SEM = SEO + PPC.

Dzięki zastosowaniu tych dwóch podejść zyskujemy i podejście długofalowe, i krótkofalowe w działaniach marketingowych w internecie. W dłuższej perspektywie działamy poprzez SEO, którego efekty widoczne są po dłuższym czasie i wymagają większego zaangażowania. PPC uzupełnia SEM o działania, skutkujące szybszą reakcją – opiera się na tworzeniu szybkich akcji promocyjnych, kampanii okolicznościowych czy tematycznych. Możliwe jest szybkie uruchomienie kampanii, których efekty można obserwować od razu. Co więcej, płatności za działania PPC dokonywane są dopiero po wyświetleniu reklamy. Inaczej rzecz ujmując, działania SEO uwidaczniają daną witrynę internetową w wynikach naturalnych, a działania PPC – w płatnych wynikach wyszukiwania w Google.

Rezultaty wykorzystywania SEM

Rozszerzenie podejścia do pozycji swojej witryny w wyszukiwarkach internetowych o inne działania niż SEO pozwala przede wszystkim na uzyskanie szybszych efektów w jej promowaniu. Pozycjonowanie w oparciu o samo SEO wymaga sporo czasu i zaangażowania, a skorzystanie z drugiej odnogi SEM, czyli PPC winduje nas na pierwsze pozycje wyszukiwania od razu po uruchomieniu kampanii.

Co więcej, wzięcie pod uwagę całego dobrodziejstwa SEM gwarantuje nam większą skuteczność. Kwestia tego jak wypozycjonować stronę przy wykorzystaniu słów kluczowych (które także muszą być właściwie dobrane) to często metoda prób i błędów, bo nie ma jednego, dobrego przepisu, jak to robić. Zastosowanie PPC jest prostsze – dokładnie wiadomo, co zrobić i, co istotniejsze, jakich spodziewać się efektów.

Trochę słabszych – choć niekoniecznie – stron SEM

Podstawową wadą SEM jest to, że… trzeba za nie płacić. Marketing w wyszukiwarkach jest płatny. Wprawdzie płatny jest dopiero po kliknięciu użytkownika w link sponsorowany, ale nadal – są to realne sumy pieniędzy. SEO uznawane jest za bezpłatne, chociaż… Należy pamiętać, że budując dobrą stronę internetową z dobrze skrojonymi pod wyszukiwarkę treściami, musimy ponieść koszty – pracy copywritera, doradztwa agencji interaktywnej lub własnego czasu, poświęconego na budowę strony internetowej, którą chcemy wywindować w wynikach wyszukiwania, na co i tak potrzeba będzie sporo czasu, a działając nieprofesjonalnie, nigdy nie możemy być pewni efektów. SEM jest płatne, ale efekty są łatwiejsze do przewidzenia i błyskawiczne.

Druga wymieniana często słaba strona SEM to oznaczenie wyników wyszukiwania jako reklamy. Wielu użytkowników instynktownie może pomijać te rezultaty, oczekując bardziej trafnych wyników na kolejnych, niepromowanych pozycjach. Dla wielu jednak to, czy klikają w reklamę, czy w pozycję z wyszukiwania naturalnego nie ma znaczenia. Chcą bowiem uzyskać najlepszą odpowiedź na swoje zapytanie. Korzystając z całej gamy SEM można szybciej im taki rezultat dostarczyć, podpowiadając im w pierwszych wynikach wyszukiwania właśnie swoją stronę internetową.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułWybór systemu ERP

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here