Większość maili reklamowych ląduje w koszu albo zostaje zakwalifikowanych jako SPAM. Jeśli sam tworzysz mailingi stoisz po obu stronach barykady – zapewne kasujesz niechciane wiadomości elektroniczne przychodzące na Twoją skrzynkę, a zarazem głowisz się, jak napisać skuteczny list sprzedażowy dla firmy. Nawet jeśli masz niewiarygodnie oryginalny pomysł i nie opuszcza Cię natchnienie, ale zlekceważysz zalecenia marketingowe, Twoja praca może zginąć w czeluściach skrzynek mailowych odbiorców. Warto więc odpowiedzieć sobie na pytanie, jak zrobić dobry mailing, który przyciągnie klientów i w konsekwencji poprawi sprzedaż.

Solidna baza odbiorców

Nawet skuteczny list sprzedażowy nie spełni swojej roli, jeśli zostanie wysłany pod nieaktualny adres lub do użytkownika kompletnie niezainteresowanego ofertą. Kluczem udanego mailingu jest docieranie do odpowiedniego targetu odbiorców, którzy mogą stać się potencjalnymi klientami. Dobra baza powinna zawierać sprawdzone adresy osób, które wyraziły zgodę na otrzymywanie treści handlowych i spełniają kryteria grupy docelowej. Jeśli firma sprzedaje karmę i akcesoria dla zwierząt, wysyłanie maila do osób nieposiadających pupila będzie bezcelowe. Natomiast jest szansa, że dobrze zarabiającego biznesmena zainteresuje oferta ekskluzywnych zegarków lub aktówek ze skóry. Z tego powodu rozsyłanie maili do losowych adresów zakupionych z baz lub znalezionych w sieci nie daje zbyt dobrych efektów.

Nazwa nadawcy, która wzbudzi zaufanie

Chętniej otwierane są maile, które wyglądają jak wiadomość od znajomego, a nie oferta reklamowa. Stąd coraz częściej w polu nadawcy widnieje imię i nazwisko, zamiast nazwy firmy. To dość dobry sposób na przyciągnięcie uwagi klienta, jednak jeśli oferta dotyczy prestiżowej i mającej zaufanie społeczne marki, warto pozostać przy nazwie firmy.

Intrygujący temat

Jak zrobić dobry mailing? Z pewnością nie należy umieszczać w temacie wiadomości wyświechtanych haseł typu: GRATIS, RABAT, prezent, szybka pożyczka, najlepsze produkty, nie przegap okazji, 50% taniej… itp. Owszem, cena jest ważna, ale klient widzi na co dzień setki podobnych haseł i żadne gratisy czy rabaty nie robią na nim najmniejszego wrażenia. Skuteczne listy sprzedażowe muszą obiecywać korzyść (byle nie 50 000 zł w 5 minut) oraz zainteresować na tyle, by odbiorca zechciał nie tylko otworzyć, ale i przeczytać mail. Przykładowo, klient cierpi na haluksy i szuka informacji w Internecie na temat metod ich zwalczania. Tego samego dnia otrzymuje wiadomość „Możesz usunąć haluksy w 5 dni, bez wychodzenia z domu”. Konkretna informacja, obiecana korzyść i wolne pole wyboru (możesz, ale nie musisz – decyzja należy do Ciebie) – dzięki tym cechom mail może wywołać pozytywną reakcję u odbiorcy.

Przejrzysta konstrukcja maila

Aby zrobić dobry mailing potrzebny jest obrazek i słowo. Jednak bardzo łatwo przeholować, zwłaszcza jeśli poniesie Cię fantazja i masz słabość do rozwlekłych elaboratów. Twój list powinien zawierać minimum słów, ale maksimum treści. Co to oznacza? Używaj krótkich zdań zapewniających dynamikę wypowiedzi. Dziel tekst na przejrzyste akapity, a najważniejsze treści wypunktuj lub powiększ. Stosuj liczby – do wielu osób statystyki i ceny przemawiają bardziej niż słowa. Skuteczny list sprzedażowy jest jak kampania reklamowa –  potrzebuje mocnych, chwytliwych haseł i oszczędnej grafiki, która nie spowolni otwierania maila. I jeszcze jedno – w mailu używaj bezpośredniego zwrotu do adresata – imion i zwrotów grzecznościowych. Bądź miły, ale jednocześnie intrygujący i konkretny.

Jak zrobić dobry mailing? Po napisaniu listu warto prześledzić treść pod kątem filtrów antyspamowych. Wyrazy z list antyspamowych z miejsca dyskwalifikują mail, podobnie jak nadmiar dużej czcionki czy nadużywanie wykrzykników. Pamiętaj także o wprowadzeniu bezpośredniego odnośnika do produktu będącego przedmiotem maila – zainteresowanie klienta momentalnie spadnie, jeśli będzie musiał sam dokopać się do szczegółów oferty czy promocji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here