Masz już po uszy słowa „startup”, odmienianego przez wszystkie przypadki?  Niestety, musimy Cię zmartwić – startup’y nieprędko znikną z przedsiębiorczej mapy Polski. Ich założycieli elektryzuje bowiem fakt, że mogą pójść w ślady światowych gigantów, takich jak Facebook i Google. Jednak jak się okazuje, wiele osób utożsamia z tą ideą każdą nową firmę, tym samym wypaczając jej znaczenie. Tymczasem nie każda młoda firma jest startupem, tak jak i nie każdy startupowiec stanie się przedsiębiorcą. Może więc pora wyjaśnić, co to jest startup i czym różni się od zwykłej firmy?

Na czym polega startup?

Startup można nazwać firmą – eksperymentem. Jej założyciel nie może być pewien sukcesu i powodzenia finansowego, ponieważ próbuje wprowadzić na rynek nowy produkt, usługę lub technologię. Innowacja nie zawsze ma szansę zdobyć uznanie klientów, w związku z czym startupy cechuje brak stabilności i pewności zysku. Oczywiście założyciel młodej firmy nie poddaje się od razu – zanim to nastąpi będzie próbował zmienić kierunek działania, wypróbuje różne modele biznesu i zainteresuje się nowymi projektami. Wskutek ciągłych zmian, startup może przyjąć zupełnie inną formę niż w pierwotnym zamiarze. Zmienność i elastyczność są wpisane w ideę startupu, dlatego funkcjonowanie takiej firmy często przypomina błądzenie po omacku.

Czym startup różni się od firmy?

W ramach definiowania, czym jest startup, wypada również odróżnić go od tradycyjnego przedsiębiorstwa. Aby firma mogła zasługiwać na miano startupu, musi reprezentować dwie cechy – innowacyjność i niepewność. Jeśli Twoja oferta będzie w istocie kalką lub nowszą wersją konkurencji, prawdopodobnie pojęcie startupu nie do końca pasuje do Twojej formy działalności. Twoje usługi lub produkty muszą być nowatorskie, odkrywcze i nieznane dotąd konsumentowi. Weź pod uwagę, na czym polega startup – to działanie eksperymentalne, wymagające odwagi w kreowaniu nowego biznesu i wykorzystujące wyłącznie świeże projekty. Tymczasem, jeśli firma bazuje na doświadczeniu „starszej” konkurencji i poza nowoczesnymi modyfikacjami, nie oferuje nic odkrywczego, trudno nazwać ją eksperymentem.

Kto zakłada startupy?

Już wiesz, na czym polega startup i czym różni się od zwykłej firmy. Teraz zapewne zastanawiasz się, po co w ogóle marnować czas i pieniądze na niepewny interes, który może nie przetrwać nawet kilku miesięcy? Otóż startupy są domeną ludzi młodych, wyróżniających się wysokim potencjałem i nieszablonowym podejściem do biznesu. Nie mają nic do stracenia, a zamiast poważnego kapitału, inwestują swoją kreatywność i pasję. Startupowcy wykorzystują młodzieńczą energię do stworzenia firmy od podstaw, nawet jeśli niespecjalnie znają się na biznesplanach i badaniach rynkowych. Jeśli startup nie przynosi dochodów przez dłuższy czas, mają dwa wyjścia – albo zamknąć biznes i przyznać się do porażki, albo całkowicie zmienić plan działania i wymyślić nowy, innowacyjny projekt.

Na koniec dodajmy jeszcze, że powyżej przedstawiliśmy dość modelowe znaczenie startupu. Tymczasem już kilka lat temu słowo to stało się tak powszechne, że mocno zatraciło swoje pierwotne znaczenie. Na przykład startupami nazywa się praktycznie wszystkie firmy działające w ramach organizacji typu inkubator przedsiębiorczości, nawet jeśli działalności takie mają niewiele wspólnego z innowacją.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here