Opakowanie w dobrym kolorze

Aż 65% klientów przyznaje, że wybierając produkt, zwraca uwagę na kolor opakowania, który jest dla nich kluczowym czynnikiem przy decyzji zakupowej. Ten fakt dla wielu może być dużym zaskoczeniem, szczególnie że coraz więcej konsumentów przyznaje, że świadomie dokonuje wyboru produktów, które przekonują ich wysoką jakością. Projektowanie opakowań skoncentrowane jest więc na odpowiednim doborze kolorów. To one odzwierciedlają produkt i markę, muszą być spójne z identyfikacją wizualną firmy i jej polityką marketingową.

Kolory postrzega mózg człowieka

Naukowcy zgodnie twierdzą, że kolory mają duży wpływ na ludzki umysł. Mogą poprawić nastrój, ale też przyciągnąć uwagę klienta i przekonać go do zakupu. Większość z nas, a może wszyscy, podczas zakupów w mniejszym lub większym stopniu kierują się emocjami. Udowodniono, że np. kolor czerwony zwiększa o 12% reakcje człowieka. Uwagę lepiej pozyskują kolory ciepłe niż zimne. Należy jednak pamiętać, że wspomniany kolor czerwony przywołuje bardzo skrajne skojarzenia, jak walka, siła i zagrożenie oraz miłość i pragnienie. Należy bardzo umiejętnie posługiwać się kolorami, aby tworzyły one z produktem zgrany duet, nie mogą się ze sobą kłócić.

Projektowanie opakowań jest prawdziwą sztuką nie tylko wymagającą kreatywności, ale również wiedzy z zakresu psychologii koloru. Projektanci i designerzy muszą wykazać się umiejętnością przewidywania reakcji klientów i analizy grupy docelowej konkretnej firmy. Tylko wtedy kolorystyka przez nich wybrana spełni swoją zamierzoną funkcję i wywoła pozytywny wpływ na klienta.

Kolory w praktyce reklamowej

Opakowanie to ważny element produktu, który jest odpowiedzialny za pierwsze wrażenie klienta. Jak więc oddziałują na niego poszczególne kolory?

Intensywny i bardzo emocjonalny kolor czerwony stymuluje do podjęcia szybkiej reakcji przez klienta. Przyciąga uwagę, dlatego warto jest go wykorzystać w przypadku napisu, który chcemy, aby został zauważony przez odbiorcę. Czerwień przenosi konkretny tekst lub obraz na pierwszy plan, to on staje się tym najważniejszym. Projektowanie opakowań z wykorzystaniem tego koloru musi jednak być nieco bardziej zachowawcze niż w przypadku innych kolorów. Warto wiedzieć, kiedy mniej znaczy więcej.

Słoneczny kolor żółty wywołuje bardzo pozytywne emocje, najczęściej jest to radość i szczęście. Kojarzymy go z miłym spędzaniem wolnego czasu i rodzinnymi spotkaniami. Na pewno dobrze sprawdzi się przy opakowaniach produktów dla dzieci i letnich gadżetach.

Dużymi możliwościami wykorzystania charakteryzuje się kolor zielony. Często uwzględniany jest przy projektowaniu opakowań ekologicznych i przyjaznych naturze. Sprawdzi się przy produktach kosmetyków roślinnych, zdrowej żywności i środków medycznych. Jest to kolor symbolizujący naturę, harmonię, a także spokój.

Jeżeli chcemy zwrócić szczególną uwagę na lojalność, to dobrym wyborem będzie kolor niebieski. Idealnie będzie wykorzystać go przy opakowaniach lodów, ale też środków czystości czy leków. Nie powinno się go jednak wybierać jako kolor przewodni innych artykułów żywnościowych, ponieważ niebieski nieco tłumi apetyt.

Często wykorzystywanym w reklamie i tym samym przy opakowaniach jest kolor czarny. Kojarzymy go z tajemniczością, prestiżem, siłą, ale niestety często też ze złem, dlatego powinno się go wybierać adekwatnie do charakteru produktu. W czerń opakować możemy np. ekskluzywną biżuterię, jednak dla opakowań zabawek dla dzieci nie będzie już dobrym wyborem.

Projektowanie opakowań to bardzo złożony proces i wymaga wszechstronnej wiedzy. Warto więc podjąć współpracę z doświadczoną agencją kreatywną, jak np. Meggot, która może zaproponować znacznie więcej niż jedynie klasyczne opakowanie bez wyrazu i właściwego koloru.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here