Znaki cechowe kiedyś i dziś

Znak graficzny jest podstawowym elementem komunikacji werbalnej. W graficznych słowach i skrótach, logach, abstrakcyjnych symbolach i plastycznych metaforach zamknięta jest historia danego społeczeństwa, a nawet kraju. Przyjrzymy się nieco bliżej historii znaków graficznych i potrzebie ich tworzenia.

Krótka historia znaków graficznych

W 1969 roku odbyła się Pierwsza Ogólnopolska Wystawa Znaków Graficznych w Polsce, na której pokazano przykłady z lat 1945-69. Zauważono wówczas w nich tendencje modernistyczne. Była to też tak naprawdę pierwsza próba zaprezentowania wartości znaku graficznego.
Kuratorzy wystawy te abstrakcyjne symbole porównali do sylab i liter graficznych języka. Są one bowiem nośnikiem istotnych informacji oraz wartości. Znaki graficzne wyrażają emocje, światopogląd, a nierzadko również tożsamość. Bywają nazywane także soczewkami, które są odbiciem historii jednostki, społeczeństwa, a nawet całego kraju.

Dawniej różne znaki graficzne, umieszczane przez naszych dziadków w konkretnych punktach na budynkach, zawierały zaszyfrowaną informację dla towarzyszy, dotyczącą wybranych cech mieszkańców. W ten sposób przekazywane były również znaczące komunikanty dla złodziei.

Projekt logo – różne typy znaków

Wśród znaków graficznych najczęściej wróżenia się siedem rodzajów, wśród których cztery oparte są na obrazie (znak graficzny, abstrakcyjny lub symboliczny, emblemat oraz postać) i trzy oparte na typografii (logotyp, glif oraz monogram).

1. Znak graficzny – ma najbardziej uniwersalny charakter i stosowany jest niemalże w każdej branży. W sposób dosłowny określa markę, np. Apple, Puma czy Jaguar.
2. Znak abstrakcyjny i symboliczny – jego centralnym elementem jest również obraz, ale w postaci abstrakcyjnej. Jego przekaz oparty jest na symbolice i graficznej sugestii, np. Nike, Audi czy Mercedes Benz.
3. Emblemat – to nazwy marek, które obudowane są złożoną graficzne kreacją. Popularne są w śród drużyn sportowych i prestiżowych marek, np. Porshe, Harley Davidson.
4. Postać – w tym rodzaju logo występują postacie. Ten specyficzny rodzaj identyfikacji wizualnej wymaga od projektanta – grafika dużego wyczucia i pomysłowości. Z pewnością z tym zadaniem poradziły sobie takie formy jak: Michelin czy Monopoly.
5. Logotyp – to pełna nazwa identyfikowanego podmiotu występująca w formie literniczej. Największą zaletą takiego logo jest jego natychmiastowa czytelność. Przykładem perfekcyjnych logotypów mogą być takie marki, jak: Coca-Cola, Amazon i Disney.
6. Glif – zamiast całej nazwy marki stosuje się tylko jedną literę bądź innych znak tekstowy. Są one łatwe w komunikacji wizualnej, a posługują się nimi, m.in.: McDonalds czy Facebook.
7. Monogram lub inicjał – te loga oparte są na większej ilości liter lub znaków. Zestawione razem ze sobą kolejne litery, ale nie połączone graficznie to inicjałach, np. Proctor & Gamble. Zaś znaki połączone w nową całość tworzą monogram, np. Louis Voitton, Victoria Secret.

Logo dla firmy – dlaczego warto je mieć?

Każda profesjonalna, licząca się na rynku firma nie może istnieć bez loga. Aby zadbać o swoją rozpoznawalność i zaistnieć w umysłach oraz podświadomości klientów należy stworzyć swoje logo dla firmy. W tym przypadku najlepiej oddać się w ręce fachowców, którzy opracują nam profesjonalne, łatwo rozpoznawalne logo.

Godna polecenia jest firma robimylogo.pl, która szybko i profesjonalnie wykona dla Was logo, a także, jeśli jest taka potrzeba, projekt ulotki. Nad realizacją zlecenia czuwa wykwalifikowana i doświadczona kadra.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here